Kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten yhteistyön mahdollisuudet
Kokemusasiantuntijuus on tärkeä mahdollisuus niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla. Asioihin vaikuttaminen oman kokemustiedon kautta voi parhaimmillaan tukea myös kokemusasiantuntijaa itseään. Kokemustoiminta voi avata uusia mahdollisuuksia elämässä, opiskelussa ja jopa omissa arvoissa. Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen antaa myös yhteiskunnallisesti tarvittavaa tietoa palveluiden kehittämiseen. Osallisuus voi parantaa työkykyä, vahvistaa itsetuntoa ja vaikka aktivoida opiskeluun.
Jokaisella on varmasti mielipide palveluista ja mikään ei muutu, jos palveluita ei kehitetä. Jaettua asiantuntijuutta saattaa leimata työkulttuuri rakenteiden sisällä sekä ehkä myös asenne. Voi olla epäilyksiä kokemusasiantuntijan kompetenssista. Tähänkin tarvitaan tiedottamista kokemustoiminnasta, käytännössä toteutettua yhteistyötä ja kokemustoiminnan vahvistumista palveluissa. Työyhteisön sisällä voi olla epäilyä kokemustoiminnan tarpeesta, vaikutuksista ja mahdollisuuksista.
Kokemusasiantuntijan ja ammattilaisen yhteistyö on parhaimmillaan tiedottamista, vaikuttamista, kehittämistä, arviointeja ja asiakkaiden palvelua yhdessä. Yhteistyö lisää ymmärrystä, syventää kokemus- ja ammattilaistietoa, jonka avulla voidaan sujuvoittaa palveluja. Kokemusasiantuntijan ja ammattilaisen yhteistyössä ollaan samojen asioiden äärellä vahvistamassa asiakkaan roolia, asiakaslähtöisyyttä ja asiakasymmärrystä palvelujärjestelmässä. Kokemusasiantuntija voi esim. välittää tietoa, tukea asiakkaan aseman vahvistamista ja olla kehittämistyössä ammattilaisten rinnalla. Ammattilaiselta vaaditaan yhteiskehittämisessä myös omien työtapojen ja ammatillisen tiedon arviointia ja pohdintaa. Tarvitaan muutosta asiakasymmärryksessä ja asiakkaiden kokemusten huomioimisessa. Tähän tarvitaan tiedon keräämistä palveluiden käyttäjiltä ja tähänkin työhön kokemusasiantuntijat ovat käytettävissä.
Kokemusasiantuntijan ja ammattilaisen yhteistyön edellytyksiä ovat luottamus, halu työskennellä yhdessä, molemminpuolinen kunnioitus, avoin vuorovaikutus ja yhteiset tavoitteet asiakkaan aseman vahvistamiseksi.
Kokemusasiantuntijan ja ammattilaisen sujuva yhteistyö vaatii luottamuksen rakentumisen ja aidon kiinnostuksen olla yhteisen palvelun äärellä. Luottamus on usein monitahoinen käsite, se on edellytys yhteiselle kielelle ja toiminnalle sekä vuoropuhelulle. Yhteisen kehittämistyön suunnittelu on tärkeää, tarvitaan yhteisiä pelisääntöjä ja sitoutuminen niihin. Kokemusasiantuntijatoiminnalle on hyvä asettaa tavoitteita ja määritellä tehtäviä sekä työn kesto määritetään yhdessä. Ammattilainen tarkastelee palveluita eri kulmasta kuin asiakas ja kokemusasiantuntija. Haastetta voi syntyä myös siinä, että on vaikeaa antaa tilaa kokemusasiantuntijan äänelle ja kokemustiedolle. Kokemusasiantuntijalla voi olla eritasoisia rooleja ja tehtäviä palveluissa. Ammattilaisen tiedon ja kokemustiedon yhdistäminen edellyttää kykyä nähdä kokemustieto erityisenä lisänä ja ammatillisen tiedon täydentäjänä. Kokemusasiantuntija on täydentämässä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten antamaa palvelua asiakkaille. On tärkeää kohdata kokemusasiantuntija tasavertaisena toimijana.
Pysyvää ja rakenteisiin juurtunutta kokemusasiatuntijatoimintaa on vielä aika vähän. Nimikkeet aiheuttavat edelleen hämmennystä, samoin palkkiokäytännöt. Kokemusasiantuntijoiden koulutukset vaihtelevat ja kokemusasiantuntijatyön laadun varmistamista kaivataan enemmän. Tarvitaan alueellisesti toteutettua kokemusasiantuntijatoiminnan koordinointia. Toiminnan mahdollisuuksista tiedottamista, markkinointi, kouluttamista, täydennyskouluttamista ja toiminnan kehitystyötä ammattilaisten kanssa yhdessä.
Tulevaisuudessa tarvitsemme lisää koulutettuja kokemusasiantuntijoita. Myös ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteinen koulutus on hyvä lisä koulutuksiin. Meillä on myös tietoa jo toteutetuista toiminnoista ja niiden vaikutuksista niin palveluille kuin kokemusasiantuntijoille itselleenkin.
Kokemustalo on osatoteuttajana kokemustoiminnan kehittämisessä ja juurruttamisessa sekä luomassa tuotteistettua toimintaa ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden kanssa.